KELUARGA

Muslimah, Mungkin tidak Ada yang Sempurna Betul, tapi Inilah Ciri-ciri Suami Idaman

 

AsSAJIDIN.COM — Kaum muslimah, siapapun menginginkan suami yang sesuai dengan impiannya. Nah, masalahnya keinginan tiap perempuan kepada suaminya tentu berbeda satu sama lain. Namun ada kok parameternya suami idaman itu. Suami yang bagaimana?

Suami yang mengerti makna kejujuran dan kebenaran semenjak awal dan tidak khawatir pada hal-hal yang tidak disukai wanita ketika melamar.
Membiasakan diri bergaul dengan isteri dengan lembut, hormat kepadanya, keluarga dan hartanya.

Sebaik-baik suami adalah yang paling baik perilakunya kepada keluarganya. Tidak ada yang memuliakan perempuan kecuali orang yang mulia, tidak ada yang menghina perempuan kecuali orang yang tercela.

Suami ideal bermain-main dengan isterinya, mesra, memberikan hak isteri dalam hiburan dan bersenda gurau/bercanda.
Cemburunya wajar dan bertempat, tidak lepas kendali dan berburuk sangka, tidak mengintai-ngintai dan gelisah.

Lihat Juga :  Tiga Resep Mudah Membuat Es Krim Tanpa Mixer

Membiasakan percakapan dengan isterinya, berbicara dengan gaya yang santun, sentiasa memberi perhatian dan menghormati pendapatnya.
menafkahkan keluarga dengan baik, tidak boros, tidak pula bakhil.

Tidaklah selayaknya bagi si suami yang mempunyai kehormatan menyenangkan diri sendiri dan tidak membolehkan isteri ikut menikmatinya.

Suami ideal adalah suami yang selalu tampil dengan rapi di depan isterinya, menyenangkan, dan mengikuti sunnah Nabi Muhammad dalam kebersihan diri.

Menjaga rahasia kehidupan rumahtangga dan tidak menceritakannya pada orang lain (tidak bercerita aib pasangannya).

Menjaga penampilannya, tidak berlebihan dalam ciri kelelakiannya serta tidak sampai pada batasan yang dapat menjatuhkan kehormatan dan kewibawaan.

Sentiasa memimpin isteri & keluarganya ke jalan Allah SWT.  Sesungguhnya teladan terbaik bagi para suami adalah Baginda Rasul SAW, teladan dalam bersikap pada isteri dengan segala kebijaksanaannya. [*/sumber: RUANG MUSLIMAH)

Tags

Berita Terkait

Close